FeyenoordRSS

GEEN WOORDEN MAAR DADEN!

Shirtreclame van Feyenoord door de jaren heen

De mooiste shirts zijn vaak de shirts zonder reclame erop. Maar sinds de shirtreclame in 1983 werd toegestaan in de Eredivisie hebben allerlei bedrijven het shirt van Feyenoord gesierd. Of ‘gesierd’ het goede woord is, daarover zijn de meningen verdeeld. We blikken terug.

De Gouden Gids

Het was de Gouden Gids die de eer had als eerste het Feyenoord-shirt van reclame te voorzien. Voor de jongere lezer: de Gouden Gids was een geel boek dat elk jaar bij elk huishouden in Nederland op de mat plofte. Alle bedrijven in Nederland stonden daarin vermeld, inclusief telefoonnummer. Het zwart-gele logo onderbrak het karakteristieke design van het thuisshirt: een groot geel blok met daarop in zwarte letters Gouden Gids, zoals autofabrikant Opel dat ook zou doen. Beide sponsoren waren in die jaren duidelijk herkenbaar op het tenue, maar of de supporters hier blij mee waren is nog maar de vraag.

Rotterdamse Verzekeringen

Het inmiddels ter ziele gegane HCS heeft het shirt van Feyenoord één jaar gesponsord. Ook nu werd de rode baan rechts op het shirt onderbroken, maar dan niet door een gele, maar een witte balk. Nog steeds leek het logo van de sponsor voorrang te krijgen boven de traditie. Ook opvolger Stad Rotterdam Verzekeringen kwam aanvankelijk met een witte onderbrekende dwarsbalk met daarop zwarte letters, alvorens de rode baan in zijn geheel terugkwam en de reclame louter uit zwarte letters bestond. Of de fans geïnteresseerd waren in een WA-verzekering of ander soort dienst van de firma is onbekend, maar in ieder geval stond er in koeienletters het woord Rotterdam op het Feyenoord-shirt.

Blijdorp

Zoals spitsen kwamen en gingen, werd Stad Rotterdam Verzekeringen Fortis, ging Fortis over in Fortis ASR en veranderde Fortis ASR in ASR verzekeringen. Dit alles voordat Diergaarde Blijdorp – ook typisch Rotterdams – op het shirt stond. Na een jaar werd deze alweer afgelost door opnieuw Opel, dat nu vooral het iconische logo, de cirkel met de ‘Z’ erdoor, op het shirt liet prijken. Dit was tot dan toe misschien de beste manier om shirt en sponsor als het ware met elkaar te laten versmelten. Er kwam wel een zwarte kraag bij.

De pijltjes van Hummel

Ook de sportmerken wilden graag herkenbaar en zichtbaar zijn, hetgeen tot dubieuze combinaties leidde. Zo waren er de pijltjes van Hummel. De een hield ervan, de ander vond het niks. Feit was dat niet alleen de balk met Stad Rotterdam Verzekering de rode baan onderbrak. Ook werd de rode baan aangevuld met de welbekende drie strepen van Hummel. En wel verticaal, dwars over het midden. De bekende pijltjes op de mouwen van Hummel vielen daarom niet bij iedereen in de smaak. De huidige sponsors Adidas en Droomparken tonen gelukkig enigszins respect voor de traditie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.